693-197-566

regenerum.auto@interia.pl

1. Czym jest sprężarka klimatyzacji?
2. Rodzaje sprężarek klimatyzacji.
3. Budowa sprężarki klimatyzacji.
4. Najczęstsze przyczyny awarii kompresora klimatyzacji

5. Jak dbać o klimatyzacje oraz żywotność kompresora?


1. Czym jest sprężarka klimatyzacji?
Sprężarka klimatyzacji ma dwa podstawowe zadania: wprawianie czynnika chłodzącego w ruch (podobnie jak pompa wody w układzie chłodzenia) oraz sprężanie czynnika. Dzięki sprężaniu czynnika funkcjonowanie klimatyzacji jest w ogóle możliwe. Sprężony czynnik jest transportowany w stanie ciekłym do skraplacza, następnie trafia do parownika, gdzie następuje rozprężenie i przejście w stan gazowy, czego efektem jest gwałtowny spadek temperatury – powietrze zostaje schłodzone i trafia do kabiny. Z parownika gaz wraca do sprężarki i proces się powtarza. Sprężarkę możemy nazwać pompą ssąco-tłoczącą, ale również urządzeniem sprężającym.


2. Rodzaje sprężarek klimatyzacji
Ze względu na budowę można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje sprężarek klimatyzacji:
•    Sprężarki tłokowe
•    Sprężarki łopatkowe
•    Sprężarki spiralne

 

Sprężarki tłokowe

Najpopularniejszy w stosowaniu rodzaj sprężarek klimatyzacji. Składają się z jednego lub większej liczby tłoków, które ułożone są w rzędach. Kompresory tłokowe używane w klimatyzacji samochodowej można podzielić na dwa rodzaje – o stałej i o zmiennej wydajności chłodniczej.
•    Sprężarki tłokowe o stałej wydajności chłodniczej – pompują zawsze tą samą pojemność chłodziwa.  Ich wydajność reguluje okresowe włączania i wyłączanie sprzęgła sprężarki. Pracują więc jedynie przy włączonym układzie.
•    Sprężarki tłokowe o zmiennej wydajności chłodniczej – pompują zmienną ilość chłodziwa. Ich wydajność chłodnicza regulowana jest zmianami pojemności skokowej sprężarki. Oznacza to, że  specjalny elektrozawór reguluje ciśnienie sprężania czynnika chłodzącego, który przepływa przez kompresor. Niektóre sprężarki tłokowe o zmiennej wydajności chłodniczej nie posiadają sprzęgła, co pozwala im na pracę nawet przy wyłączonej klimatyzacji.


Sprężarki łopatkowe
Sprężarki łopatkowe posiadają wirnik z kilkoma łopatkami. Podczas działania czynnik chłodzący jest zasysany do powstających komór o pojemności zależnej od położenia łopatek, aby w końcowym etapie zostać sprężanym w miejscu, gdzie komory mają najmniejszą pojemność, a więc tam gdzie czynnik spręża się najmocniej.
Sprężarki spiralne
Składają się z dwóch spirali wykonanych z metalu – statycznej i dynamicznej. Wałek sprężarki obraca się, a  wraz z nim w ruch zostaje wprawiona spirala dynamiczna. Czynnik chłodzący w postaci gazowej spręża się i jest przepychany do przestrzeni powstałej miedzy dwoma spiralami. Kiedy osiągnie odpowiednie ciśnienie, chłodziwo opuszcza sprężarkę.

3. Budowa Sprężarki. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

4. Najczęstsze przyczyny awarii kompresora klimatyzacji

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak pokazuje budowa, sprężarka jest najbardziej skomplikowanym elementem klimatyzacji samochodowej. Nic więc dziwnego, że może ulec awarii w skutek zużycia lub błędów użytkownika. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii kompresora klimatyzacji?
 

Wiek sprężarki

Sprężarka pracuje w ukłądzie zamkniętym. Sprawia to, że prawidłowe funkcjonowanie zależne jest od jego szczelności.
Jak wszystkie elementy mechaniczne, tak również sprężarki klimatyzacji starzeje się. Duże obciążenie podczas pracy sprawia, że warto raz na kilka lat sprawdzić stan postępującego zużycia w serwisie.
Zatarcie sprężarki klimatyzacji

Do zatarcia kompresora może dojść z kilku powodów:
•  
 W układzie brakuje czynnika
•    Czynnik zawiera zbyt mało oleju smarującego
•    Do układu zamkniętego w którym krąży czynnik chłodzący dostały się zanieczyszczenia lub woda w skutek nieodpowiednie przeprowadzonej wymiany innego elementu klimatyzacji samochodowej
•    Nabicie klimatyzacji zbyt dużą ilością czynnika chłodzącego

 

Przegrzanie sprężarki klimatyzacji
Oprócz zatarcia, sprężarka klimatyzacji narażona jest również na przegrzanie. Może dojść do niego poprzez wadliwy skraplacz,  który powoduje, że czynnik w układzie ma zbyt wysoką temperaturę.
 

Uszkodzenie sprzęgła sprężarki
Zbyt duży obrót kątowy koła pasowego lub niska ilość czynnika chłodzącego skutkują  uszkodzeniem sprzęgła i zaprzestaniem pracy sprężarki.
 

Nieprawidłowa wymiana sprężarki
Brak stosowania określonych procedur podczas wymiany sprężarki klimatyzacji na nową lub zregenerowaną to częsty powód jej ponownego uszkodzenia. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w której do układu dostają się opiłki i inne zanieczyszczenia z zewnątrz a zwłaszcza nie prawidłowe wypłukanie układu.
 

Pozostałe przyczyny awarii kompresora to:
•    uszkodzenie paska klinowego lub jego poluzowanie
•    zapchanie zaworu rozprężnego nieprawidłowym olejem , zanieczyszczeniami lub barwnikiem diagnostycznym

 

5. Jak dbać o klimatyzacje i żywotność kompresora
Serwisowanie jest niezwykle ważne dla sprawności układu klimatyzacji
Samochodowy układ klimatyzacji wymaga odpowiedniego serwisowania. Raz na rok układ trzeba podłączyć do specjalnego urządzenia (stacji obsługi klimatyzacji), które kontroluje jego szczelność, a także uzupełnia poziom czynnika chłodzącego (gazu) oraz oleju mineralnego, który służy do smarowania sprężarki klimatyzacji. Należy też pamiętać o tym, aby regularnie wymieniać filtr kabinowy (minimum raz na rok) oraz  osuszacz układu klimatyzacji (raz na dwa lata albo po każdej naprawie układu lub usuwaniu znajdujących się w nim nieszczelności).

 

O czym warto pamiętać?
Klimatyzacja musi pracować przez cały rok – minimum piętnaście minut w tygodniu. Jest to niezbędne między innymi do tego, aby sprężarka została nasmarowana olejem mineralnym.
Niesprawna klimatyzacja zwiększa zużycie paliwa, nie zapewniając w zamian odpowiedniego chłodzenia czy usuwania wilgoci z wnętrza auta (co zapobiega parowaniu, zwłaszcza jesienią i zimą). Nieczyszczona klimatyzacja jest źródłem nieprzyjemnej woni i grzybów będących silnymi alergenami.
W gorące dni warto zawsze otworzyć na kilka minut wszystkie drzwi, aby wyrównać temperaturę we wnętrzu auta z temperaturą na zewnątrz. Zmniejszy to obciążenie klimatyzacji i pozwoli na jej szybsze działanie.

 

Sprawdzanie klimatyzacji bez przyrządów
Jednym z typowych oznak niesprawnej, nieczyszczonej klimatyzacji jest niemiła woń stęchlizny wydobywająca się z kratek nawiewów. To oznaka tego, że na parowniku klimatyzacji (zamontowanym pod deską rozdzielczą) i w innych miejscach pojawiły się groźne grzyby. W przypadku zakupu auta używanego oznacza to, że poprzedni właściciel w ogóle nie czyścił układu.
Inny objaw to parowanie szyb we wnętrzu auta pomimo uruchomionej klimatyzacji. Oznacza to małą wydajność klimatyzacji, niewymieniany (niedrożny) filtr kabinowy albo jedno i drugie.
Zwiększone zużycie paliwa po włączeniu klimatyzacji i jej mała skuteczność świadczą o tym, że układ jest prawdopodobnie uszkodzony albo nieszczelny i brakuje w nim czynnika chłodzącego.

 

Jak sprawdzić właściwą wydajność klimatyzacji?
Po uruchomieniu silnika na biegu jałowym, włączeniu klimatyzacji i ustawieniu jej na najniższą temperaturę trzeba odczekać około pięciu minut. Następnie należy sprawdzić, czy z nawiewów jest odczuwalny napływ chłodnego powietrza. Sprawę może ułatwić zwykły termometr, który umożliwi skontrolowanie prawidłowej wydajności klimatyzacji. Przy ustawieniu jej na najniższą temperaturę po kilku minutach z nawiewów powinno popłynąć powietrze o około 10-15 stopni Celsjusza chłodniejsze od temperatury powietrza na zewnątrz. Przykładowo, jeśli powietrze na zewnątrz ma temperaturę 30 stopni Celsjusza, to z kratek nawiewów powinno wypływać powietrze o temperaturze od 12 do 16 stopni Celsjusza.

 

Kilka ciekawostek o kompresorze klimatyzacji

® Copyright 2019 REGENERUM-AUTO