693-197-566

regenerum.auto@interia.pl


1. Co to jest i do czego służy koło dwumasowe?
2. Działanie koła dwumasowego
3. Budowa koła dwumasowego
4. Objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego
5. Jak dbać o koło dwumasowe?
Wszystkie te informacje znajdziesz w artykule poniżej przygotowanym przez naszych techników.

 

1. Co to jest i do czego służy koło dwumasowe?


Koło dwumasowe jest jednym z elementów układu przeniesienia napędu. Znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Odpowiada za tłumienie drgań, jakie generuje jednostka napędowa. Wskutek pracy silnika generowane są wibracje, które przenoszone są na cały układ napędowy, karoserię i do wnętrza pojazdu. Drgania te mają różną amplitudę w zależności od prędkości obrotowej. W przypadku, kiedy powstają bardzo duże drgania, może dochodzić do uderzania i ścierania się metalowych elementów układu napędowego, co w konsekwencji skutkuje powstawaniem hałasu oraz szybszym zużyciem tych podzespołów.
** Zadaniem koła dwumasowego jest możliwie jak największe wytłumienie wszystkich wibracji w układzie przeniesienia napędu. Dzięki zastosowaniu tłumików wszelkie drgania są pochłaniane.
** Oprócz wyeliminowania wibracji dwumasowe koło zwiększa komfort oraz umożliwia jazdę z niższą prędkością obrotową, co przekłada się na zmniejszenie spalania.

 

2. Działanie koła dwumasowego
Jak wspomniałem wcześniej, ma ono za zadanie wytłumić wibracje pochodzące od zespołu napędowego. Dwumasowe koło zamachowe posiada dwie masy. Masa wtórna obraca się względem pierwotnej. Pomiędzy nimi znajdują się sprężyny łukowe, które są ściskane przez obracającą się masę, a tym samym drgania są redukowane.

 

3. Budowa najprostszego koła dwumasowego
Dwumasowe koło zamachowe składa się z:
1.    masy pierwotnej,
2.    masy wtórnej,
3.    łożyska ślizgowego,
4.    sprężyn łukowych,
5.    tarczy zabierakowej,
6.    pokrywy,
7.    ślizgów.

Bezpośrednio do koła dwumasowego przylega:
8.    tarcza sprzęgła,
9.    docisk sprzęgła.

 

 

4. Objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego
Typowymi objawami uszkodzenia dwumasy są:
•    hałas i stuki podczas odpalania i gaszenia silnika,
•    drgania dochodzące z komory silnika podczas postoju na biegu jałowym,
•    szarpanie przy ruszaniu,
•    stukanie podczas dynamicznego przyspieszania z niskich obrotów,
•    utrudniona zmiana biegów.


5. Jak dbać o koło dwumasowe?
Stylem jazdy i sposobem użytkowania samochodu można w znacznym stopniu wpłynąć na długość okresu eksploatacji dwumasowego koła zamachowego. Żeby służyło nam jak najdłużej, wystarczy stosować się do kilku zasad.
•    Największym zabójcą dwumasy jest mocne przyspieszanie z bardzo niskich obrotów. W takim przypadku musi ono przyjąć duże obciążenia.
•    Nie należy także ruszać z impetem.
•    Dobrym nawykiem jest zapalanie i gaszenie silnika ze wciśniętym sprzęgłem.
•    Permanentna jazda na niskich obrotach również negatywnie odbije się na trwałości koła dwumasowego.

 

Kilka ciekawostek o kole dwumasowym

® Copyright 2019 REGENERUM-AUTO

Przykłady uszkodzonych kół dwumasowych: