693-197-566
regenerum.auto@interia.pl
1.Co to jest filtr DPF?
2. Jak jest zbudowany?
3. Jak dbać o filtr??
1. Filtr cząstek stałych montowany jest tylko i wyłącznie w silnikach wysokoprężnych i ma za zadanie oczyścić gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. W zależności od marki pojazdu znajdziemy go pod dwoma nazwami: DPF (diesel particulate filter) lub FAP (filtre à particules). Zastosowanie ich w samochodach osobowych ma wyeliminować emisję czarnego dymu, który jest charakterystyczny dla pojazdów wyposażonych w silnik diesla. Filtr jest jednym z elementów układu wydechowego. Najczęściej umieszczony jest tuż za katalizatorem.
2.Jak jest zbudowany?
Filtr cząstek stałych w wielkim skrócie jest metalową puszką, mającą w sobie specjalne kanały. Obudowa została wykonana ze stali nierdzewnej, która jest bardzo odporna na trudne warunki pracy. Wewnątrz filtra znajdziemy niewielkiej średnicy kanały ułożone względem siebie równolegle. Każdy z nich ma zamknięty jeden z końców – na przemian: raz od strony dolotowej, a raz od strony wylotowej. Efektem zastosowania tego zabiegu jest stworzenie siatki, a co za tym idzie – spaliny muszą przeniknąć przez porowate ścianki, aby mogły wydostać się na zewnątrz. Ścianki wykonane są z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinku i tlenkiem ceru, a w wielu przypadkach dodatkowo są na nich osadzone cząstki platyny.
3. Jak dbać o filtr?
Na szczęście możemy wziąć „sprawy w swoje ręce” i samemu zadbać o kondycję filtra cząstek stałych. Nie ignorujmy kontrolek wyświetlanych przez komputer pokładowy. Unikajmy sytuacji, kiedy gromadzenie sadzy jest na najwyższym poziomie. Nie przyspieszajmy przy niskich obrotach silnika – poniżej 1500 obr./min. Kolejnym ważnym elementem jest unikanie pokonywania bardzo krótkich dystansów rzędu kilkunastu metrów. Pamiętajmy, aby regularnie wymieniać olej silnikowy oraz unikać stacji, na których paliwo jest wątpliwej jakości.
Z upływem czasu w każdym samochodzie dochodzi do zatkania filtra. Dotychczasowa praktyka często polegała na wycinaniu zatkanego DPF-a z samochodu. Wiązało się to ze sporymi kosztami, a także utratą homologacji - samochód z wyciętym DPF-em, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie może poruszać się po drodze. Wypalanie i rozcinanie filtra cząstek stałych to całkowicie nieskuteczna metoda regeneracji, ponieważ nie usuwa z wnętrza filtra nagromadzonych popiołów, a ponadto narusza jego strukturę, może powodować uszkodzenie monolitu i – podobnie jak wycięcie – może być powodem utraty homologacji. W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o zmianie przepisów w tej kwestii i prowadzeniu dokładniejszych kontroli stanu filtrów oraz surowych kar za wszelkie niedozwolone modyfikacje. Proces regeneracji DPF-a pozwala przywrócić jego sprawność do pierwotnego stanu, wiąże się z mniejszymi kosztami niż jego wycięcie, a dodatkowo nie naraża nas na ewentualne konsekwencje prawne.
® Copyright 2019 REGENERUM-AUTO