693-197-566
regenerum.auto@interia.pl
1. Czym jest zawór EGR ?
2. Jak dokładnie działa zawór EGR ?
3. Jak wykryć awarie EGR?
4. Jak dbać o żywotność EGR?
1. Czym jest EGR?
Zawór EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation – recyrkulacja gazów wylotowych) jest odpowiedzialny za kierowanie części spalin z powrotem do silnika. EGR jest elektrozaworem montowanym w układzie wydechowym. Cześć spalin uchodzących z silnika jest kierowane z powrotem do układu dolotowego. Wielu zapyta, w jakim celu? Odpowiedź jest bardzo prosta – aby obniżyć emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu.
Wiele osób twierdzi, że użycie zaworu EGR ma za zadanie wypalić szkodliwe substancje znajdujące się w spalinach. Nic bardziej mylnego. Dzięki zaworowi EGR temperatura w komorze spalania jest obniżona i spowalnia się proces dopalania spalin. Efektem tego zabiegu jest obniżenie emisji tlenków azotu oraz związków występujących pod nazwą NOx.
2. Jak dokładnie działa?
Efektem wpuszczenia spalin do komory spalania jest zmniejszenie tlenu w zassanym powietrzu; spalanie odbywa się w gorszy sposób, ale dzięki temu temperatura zostaje znacząco obniżona. Efektem tego jest niełączenie się tlenu z azotem. Co ciekawe, spaliny nie uczestniczą w reakcji spalania. Ich główna rola to wypełnienie cylindrów.
W większości konstrukcji spaliny są zwracane w określonych okolicznościach – przeważnie w środkowym zakresie obrotów. Często odbywa się to przy średnim bądź niskim obciążeniu. W przypadku dodawania gazu lub pracy silnika na wolnych obrotach zawór EGR powinien zostać zamknięty, a powrót spalin do silnika staje się niemożliwy. Oczywiście, zupełnie inne zawory stosowane są do silników benzynowych, a inne do wysokoprężnych.
3. Jak wykryć awarię zaworu EGR?
Zawory EGR mogą mieć różną konstrukcję i rodzaje sterowania. Otwieranie może odbywać się za pomocą mechanizmu pneumatycznego bądź elektronicznego. Najczęstszą usterką zaworu EGR jest zacięcie się układu i pozostawienie go w pozycji otwartej. Efektem tego jest ciągłe dostawanie się spalin do komory spalania. Najczęściej występującym objawem awarii zaworu EGR jest utrata mocy silnika, jego nierówna praca oraz wzrost zużycia paliwa. W większości przypadków pierwszym objawem jest zapalenie się kontrolki CHECK ENGINE.
4. Jak dbać o żywotność zaworu EGR?
Jeżeli nasz silnik cechuje się stałym zużyciem oleju lub nasz układ wtryskowy nie jest w najlepszym stanie a nasz styl jazdy jest w większości miejski, lub jeżeli mamy problemy z filtrem DPF/FAP musimy zdawać sobie sprawę, że zawór EGR narażony jest na częste awarie.
® Copyright 2019 REGENERUM-AUTO