693-197-566
regenerum.auto@interia.pl
1. Jaką funkcję pełni chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR?
2. Jakie są objawy awarii chłodnicy EGR?
3. Co powoduje uszkodzenia chłodnicy EGR?
4. Czy awaria chłodnicy EGR może spowodować poważne straty?
1. Jaką funkcję pełni chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR?
Chłodnice mają za zadanie schładzanie spalin, które mają być z powrotem skierowane do komór spalania. Na początku stosowano je głównie w samochodach z silnikami o dużej pojemności. Obecnie są masowo instalowane w nowoczesnych jednostkach napędowych. Po co stosuje się chłodnice? Jeśli spaliny zostaną schłodzone, zmniejszy się ich objętość. Dzięki temu będzie można skierować ich więcej do komór spalania.
Chłodnica EGR to podzespół o dość prostej budowie. Jak wygląda typowa budowa tej części? W środku znajduje się rura, którą przepływają spaliny. Całość otoczona jest kolejną rurą, o większej średnicy. Pomiędzy nimi znajduje się płaszcz wodny, w którym przepływa płyn chłodniczy, odbierający ciepło ze spalin.
2. Jakie są objawy awarii chłodnicy EGR?
Objawy awarii chłodnicy EGR są takie same, jak w przypadku uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Można zatem zaobserwować ucieczkę płynu chłodzącego, jak również spaliny w układzie chłodzenia.
Obie nie muszą występować równocześnie. Najczęściej można zaobserwować pojawianie się spalin w płynie chłodzącym, co jest wynikiem powstania wewnętrznej nieszczelności w chłodnicy EGR. Rzadziej dochodzi do wżerów, powodujących ucieczkę płynu chłodzącego.
Niekompetencja ze strony mechanika, polegająca na zakwalifikowaniu awarii jako zużycia uszczelki pod głowicą najczęściej powoduje niepotrzebne, bardzo wysokie wydatki (od 1500 zł wzwyż), a problemy nie znikają.
3. Co powoduje uszkodzenia chłodnicy EGR?
Przede wszystkim stosowanie paliwa z dużą zawartością siarki i paliwa ekologicznego albo nieodpowiedniego (niezalecanego przez producenta samochodu) płynu chłodniczego a największy czynnik powodujący uszkodzenia chłodnicy spalin to zabrudzony filtr DPF który uniemozliwia spobodnie odprowadzić spaliny na wskutek tego powstaje duże przeciwciśnienie spalin co za tym idzie występuje bardzo bardzo duża temperatura spalin i dochodzi do reakcji termicznej ( pęknięcia )
4. Czy awaria chłodnicy EGR może spowodować poważne straty?
Ucieczka płynu chłodniczego do układu dolotowego prowadzi do zmniejszonej wydajności układu chłodzenia, a w konsekwencji, może doprowadzić do przegrzania i nawet zatarcia silnika. Może też zdarzyć się całkowite zniszczenie silnika. Do tego może dojść wtedy, gdy silnik nie był przez długi czas uruchamiany i do jego komór spalania trafia od razu duża ilość płynu chłodzącego. Może to doprowadzić do uszkodzenia wału korbowego, tłoków i cylindrów.
Awaria chłodnicy EGR to niestety, kolejny i drogi problem, z którym muszą się mierzyć posiadacze nowszych aut.
® Copyright 2019 REGENERUM-AUTO